معرفی:
- نام و نام خانوادگی: نعیمه شعیبی
- سمت: مسئول بهداشت حرفه ای
- مرتبه: کارشناس بهداشت حرفه ای
- پست الکترونیکی: @gmu.ac.ir
اطلاعات تماس:
شرح وظایف:
تعریف بهداشت حرفه ای:
بهداشت حرفه ای عبارتست از علم و فن پیشگیری از بیماری های ناشی از کار و ارتقای سطح سلامتی افراد شاغل از طریق کنترل عوامل زیان آور محیط کار.
بهداشت حرفه ای از جمله باارزشترین دارائیهای افراد جوامع و کشورهاست که بعنوان یک استراتژی با اهمیت نه تنها سلامتی شاغلین را در نظر می گیرد بلکه تاثیر مثبت و قابل ملاحظه ای در بهره وری و کیفیت محصولات – انگیزش کار – رضایت شغلی وکیفیت کل زندگی افراد جامعه دارد .
بهداشت حرفه ای به تعریف سازمان بین المللی کار ILO سازمان جهانی بهداشت :
• ارتقاء و حفظ بالاترین درجه از سلامت جسمی، روحی و اجتماعی شاغلین در کلیه مشاغل.
• مراقبت از شاغلینی که سلامت آنان در معرض خطرات ناشی از شرایط کار است.
• مراقبت از شاغلینی که عوامل زیان آور، سلامت آنان را در محیط کار تهدید می کند.
شرح وظایف کارشناس بهداشت حرفه ای در بیمارستان ها:
1. تشکیل کمیته حفاظت فنی و بهداشت کاربا همکاری سایر اعضای مصوب، تهیه صورت جلسات، پیگیری صورت جلسات مربوطه مطابق آئین نامه مربوطه وارسال یک نسخه صورت جلسات به مراجع قانونی شامل ادارات کار و مراکز بهداشت مربوطه
2. تدوین خط مشی، استراتژی و اهداف واحد بهداشت حرفه ای بیمارستان همسو بااستراتزی وخط مشی بیمارستان.
3. مشارکت در فرهنگ سازی در زمینه خط مشی، استراتژی و اهداف واحد بهداشت حرفه ای به کلیه کارکنان بیمارستان.
4. تهیه و تدوین برنامه عملیاتی بهداشت حرفه ای بیمارستان با همکاری اعضا و اجرای آن مطابق جدول زمانبندی.
5. ارزیابی ریسک عوامل زیان آور شغلی و تحلیل نتایج ارزیابی و ارائه راهکارهای کنترلی بر اساس الویت بندی ریسک (شناسایی، اندازه گیری و ارزشیابی کلیه عوامل زیان آور فیزیکی، شیمیایی، ارگونومیکی، بیولوژیکی و روانی محیط کار)و تهیه گزارش.
6. بازدید بخش ها ، تهیه گزارش و تکمیل چک لیست های بهداشت حرفه ای مربوطه و اعلام کلیه ایرادات و نواقص حفاظتی و بهداشتی وارائه پیشنهادات لازم جهت رفع آنها وانجام پیگیری های مربوطه.
7. شناسایی عوامل زیان آور محیط کار، پیگیری در خصوص اندازه گیری آنها و ارائه اقدامات کنترلی
- مخاطرات فیزیکی
- مخاطرات شیمیایی
- مخاطرات بیولوژیکی
- مخاطرات ارگونومیک، روانی – اجتماعی و فاکتورهای سازمانی
8. نظارت بر نحوه اندازه گیری عوامل زیان آور محیط کار بر اساس اهداف از پیش تعیین شده با توجه به اصول و شرایط اندازه گیری.
9. اقدام جهت استقرار و راهبری سیستم مدیریت مواد شیمیایی( شناسایی و ارزیابی مواد شیمیایی موجود وتهیه برگه های ایمنی مواد شیمیایی برای کلیه مواد شیمیایی مورد مصرف و استفاده در کلیه مکانها و آموزش کلیه موارد به شاغلین در معرض ( با همکاری سایر بخش های مرتبط و یا علاقمند در بیمارستان) در مراحل انبارش و نگهداری، مصرف و دفع بهداشتی) مطابق پروتکل های مرکز سلامت محیط و کار به منظور کنترل آلودگی محیط کارو پرسنل.
10. تعیین نوع وسایل حفاظت فردی متناسب هرشغل براساس ارزیابی ریسک انجام شده ، همکاری و نظارت برکیفیت آن ها براساس فرآیند انتخاب و خرید با واحد مربوطه ، آموزش و نظارت بر استفاده مستمر و نگهداری صحیح از وسایل حفاظت فردی.
11. همکاری با پزشک طب کار جهت برنامه ریزی فرآیند انجام معاینات پرسنل بدو استخدام و دوره ای برای شغل های موجود و تهیه جدول آزمایشات اختصاصی به تفکیک نوع شغل.
12. نظارت برانجام معاینات پزشکی(قبل از استخدام ودوره ای) و تشکیل پرونده بهداشتی پرسنل بر اساس دستورالعمل ها و پروتکل های مربوطه، ابلاغ شده از مرکز سلامت محیط و کار.
13. برنامه ریزی برای اجراو نظارت برانجام معاینات شغلی(قبل ازاستخدام، دوره ای و اختصاصی) و تشکیل پرونده سلامت شاغلین و اقدام جهت آنالیز نتایج معاینات شغلی و تهیه برنامه ها و اقدامات اصلاحی و ارایه گزارش بر اساس دستورالعمل ها و پروتکل های جاری.
14. اعلام موارد مشکوک بیماریهای حرفه ای به طریق مدیر بیمارستان و مراکزمربوطه.
15. تهیه دستورالعمل های ایمنی تجهیزات ، ساختمان، تجهیزات حمل و نقل و ...
16. همکاری برای ایجاد، اجرا و نظارت بر فرآیند ثبت، بررسی ، آنالیز و گزارش دهی حوادث و بیماری های ناشی از کار و ارسال گزارش لازم و به موقع به مراجع ذیربط (مراکز بهداشتی درمانی، اداره کار ، تامین اجتماعی و ...)همکاری مستمر در سیستم مدیریت کیفیت، حاکمیت بالینی، اعتبار بخشی وسایر امور مربوطه.
17. تهیه و تدوین نیاز های آموزشی کارکنان در زمینه بهداشت حرفه ای.
18. آموزش عوامل زیان آور محیط کار و بیماریهای شغلی به تفکیک بخش های بیمارستان .
19. آموزش نحوه صحیح استفاده از برگه های ایمنی مواد شیمیایی ( MSDS) در مواجهه با عوامل زیان آور شیمیایی.
20. آموزش نحوه صحیح و ارگونومیک حمل بار.
21. آموزش موازین بهداشت حرفه ای به کارکنان در طی دوران حاملگی.
22. همکاری درآموزش دستورالعمل مدیریت خطر در شرایط اضطراری.
23. آموزش موارد کاربرد و راهنمای عملی استفاده از وسایل حفاظتی (گان، ماسک، محافظ چشم، دستکش، کفش و روپوش).
24. آموزش رعایت الزامات بهداشت حرفه ای
- ایمنی کارکنان در صورت تماس با خون و مایعات و بافت های بدن و مواجهه با آلاینده های محیط کار.
- آموزش نحوه صحیح ریختن مایعات از ظرفی به ظرف دیگر.
25. اجرای برنامه آموزشی و ارزشیابی مستمر و مصوب برای کلیه شاغلین بیمارستان با همکاری واحد آموزش بیمارستان در عرصه بهداشت حرفه ای.
26. تهیه و تدوین کتابچه سلامت شغلی و بهداشت حرفه ای بیمارستان.
27. برنامه ریزی برای طراحی و استقرار سیستمهای مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای براساس سیاست ها و اهداف مدیریت ارشد بیمارستان.
28. همکاری در تنظیم و نظارت برچگونگی اجرای قرارداد با پیمانکاران در زمینه بهداشت حرفه ای و رعایت مقررات واحد بهداشت حرفه ای مطابق با آئین نامه های مربوطه و از جمله آیین نامه ایمنی امور پیمانکاری.
29. جمع آوری، آنالیزو ارسال به موقع آمارو اطلاعات مربوطه مورد نیازمعاونت/ شبکه ها و مراکز بهداشتی درمانی و سایر مراجع ذی صلاح.
30. به روز رسانی اطلاعات و آگاهی کارکنان واحد بهداشت حرفه ای و ارتقاع سطح آگاهی کارکنان این واحد از طریق شرکت در دوره های آموزشی.
31. شرکت در کلیه جلسات آموزشی و بازآموزی، همایش ها و جلسات کمیته های تخصصی حسب درخواست ریاست/مدیریت بیمارستان.
32. مستندسازی اقدامات و پیگیری های بهداشتی انجام شده در خصوص مشکلات بهداشت حرفه ای در بیمارستان.
33. ارسال یک نسخه از کلیه اقدامات انجام شده و نتیجه اندازه گیری عوامل زیان آور محیط کارمطابق با چک لیست های بهداشت حرفه ای به معاونت بهداشتی